Matius Ichim, DEVO 2022: „Succesiunea rapidă a crizelor din ultimii 3 ani au modelat atât aspectul magazinelor brick & mortar, cât și modul de adresare al acestora către publicul țintă”

Un articol realizat de Matius Ichim, Arhitect & Managing Partner Matius Studio, care a participat în calitate de speaker în cadrul secțiunii speciale DEVO Interiors, parte a DEVO 2022 Forumul Internațional al Marilor Dezvoltatori.

„Devenit sinonim cu #arhitectura_de_retail, numele studioului MATIUS însoțește fenomenul comerțului cu amănuntul de mai bine de 20 de ani. Pe val sau în derivă, criză după criză, retailul contemporan găsește mereu surprinzătoare formule de readaptare.

La conferința DEVO din 06 OCT 2022 MATIUS a prezentat o scurtă retrospectivă a modului în care succesiunea rapidă a crizelor din ultimii 3 ani a modelat atât aspectul magazinelor brick & mortar, cât și modul de adresare al acestora către publicul țintă.

Imediat cu debutul crizei sanitare s-a remarcat la unele rețele de retail o nevoie imediată de simplificare. Iar prima formă de simplificare a fost să renunțe la unitățile care aveau performanțe reduse, ori unde chiriile nu au putut fi renegociate. Acest aspect a înlesnit pe de altă parte drumul altor retaileri către locații greu accesibile din mall-uri de top. Este și cazul Vagabond Studio, pentru care studioul nostru a desenat în 2020 două spații comerciale în Băneasa, unul dintre acestea fiind pe un format cu totul nou, destinat juniorilor. Tot reprezentanții Vagabond Studio sunt cei care vor decide în 2022 să iasă pe piața externă sub brandul Made by Society, pentru care MATIUS Studio a desenat magazinele din Londra și Sofia.

Am remarcat totodată o simplificare a conceptelor de amenajare, cauzele fiind în ponderi relativ egal impuse de presiunea pe bugete, respectiv de limitările logistice. Renunțarea la tavanele false, adică utilizarea unor tavane cu aspect industrial chic’ este din ce în ce mai utilizată de retaileri, după ce criza din 2008 a dat tonul acestei formule. Lipsa predictibilității a condus designul către abordarea unor soluții de mobilier ușor adaptabile la spații diferite în cazul în care se impune relocarea magazinului într-un timp scurt.

Tot despre simplificare vorbim și din cauza lipsei tot mai acute de echipamente, mobilier și materiale de finisaj, ceea ce a făcut ca unii retaileri să reducă numărul de furnizori ori să se orienteze mai curând către furnizori localizați în proximitatea magazinelor ce urmau a fi realizate.

Pe acest fond al nevoii de simplificare, dar și al aniversării a 20 de ani de activitate, studioul MATIUS a luat decizia de a lansa platforma Prioretail, un instrument util atât retailerilor locali, cât și celor externi ce doresc să intre pe piața românească. Practic, pe platformă sunt listați de a A la Z, furnizori de care retailerii au nevoie pentru a dezvolta și opera o rețea de spații comerciale, inclusiv magazine on-line. Cifrele generate până la această dată de proiectele facilitate prin intermediul platformei Prioretail, au depășit 2,4 milioane de euro, în condițiile în care gradul său de ocupare este de 10%.

Un alt element esențial în readaptarea retailului la noile realități, a fost infuzia masivă de tehnologie focusată pe fuziunea dintre off line și on line: ecrane LED de mici dimensiuni pentru comunicarea la raft, ecrane LED gigantice în vitrine și la cash desk, pentru comunicarea la distanță. S-au investit într-un timp relativ scurt, sume fabuloase pentru a deschide și opera magazine on line. Pentru a crea content, în special vizual s-a apelat masiv la studiouri profesionale, echipate după caz cu medii de fotografiere 360.

Pentru a ilustra forța de reinventare a brandurilor ce au supraviețuit sau chiar au prosperat în urma crizelor recente am ales câteva dintre proiectele realizate în această perioadă: Made by Society, Foot Locker, Viorica, BBW, VS, Profi Art, cel din urmă fiind un exemplu clar de comerț dezvoltat cu predilecție pe nevoia românilor de a-și găsi o formă de evadare, o activitate terapeutică și stimulatoare de creativitate în perioada de lock down.”

Mai multe despre DEVO 2022 AICI.

Foto© romaniaconstruieste.ro