Un articol realizat de Enrique Vallecillos, architect, inginer civil și project leader în cadrul Planho Consultores (Spania), care a participat în calitate de speaker în cadrul celei de-a 8-a ediții Building HEALTH Bucharest International Forum.
„În noile spitale sunt implementate aspecte noi care contribuie la îmbunătățirea calității utilizatorului (pacient, vizitator și personal). Pentru noi acestea sunt contribuții ale designerului care îmbunătățesc îngrijirea, dar nu sunt o cerere din partea sistemului de sănătate.
Ceea ce face un spital modern este răspunsul său la evoluția modelului de îngrijire medicală și a tehnologiei medicale.
Înțelegem că există un model care va condiționa sănătatea în viitor. Este calitatea înaltă și are două premise fundamentale:
· Accesibilitate. Orice cetățean va avea un spital la mai puțin de 30 de minute distanță.
· Rezolvarea problemei de sănătate a pacienților într-o singură vizită, în cazul a mai mult de 80% dintre pacienți.
Acest model a fost implementat în regiunea noastră, Andaluzia, care are o populație de 8,5 milioane de locuitori pe o extindere care reprezintă ⅓ din cea a României.
Sunt create spitale de înaltă calitate pentru a aplica acest model al sănătății. Aceste spitale sunt al 4-lea nivel de îngrijire spitalicească și depind de spitalele lor de referință. Ele sunt poziționate strategic pentru a respecta cele două principii de bază ale viitorului îngrijirii medicale.
Sunt spitale relativ mici, de obicei în jur de 10.000 m2, dar cu o capacitate foarte mare. Toate au un heliport pentru a îmbunătăți accesibilitatea la spitalul de referință. Cu acest sistem, în ultimii 20 de ani a fost posibilă reducerea distanței medii a fiecărui cetățean până la un spital la mai puțin de 18 minute.
Aceasta este o comparație între modelul tradițional de îngrijire și modelul cu un singur act. Modelul tradițional poate avea până la 5 sau 6 acte:
• Programare la medic
• Teste medicale
• O nouă programare medicală
• Tratament
Cel de calitate înaltă are un singur act pentru 80% dintre pacienți. În aceeași zi se vizitează specialistul, se fac analizele corespunzătoare și se vede din nou specialistul pentru a primi un diagnostic.
Distribuția și programul funcțional al spitalelor de calitate înaltă ar trebui concepute pentru a favoriza acest model de îngrijire medicală. Acest lucru reduce timpul, costurile și emisiile, ceea ce duce la o mai mare satisfacție a utilizatorilor.
Spitalul viitorului ca model de îngrijire trebuie să fie alcătuit dintr-o rețea de servicii formată din
• Clădiri la niveluri diferite de îngrijire
• Dispozitive de diagnosticare (publice – private)
• Telemedicină
• Teleconsultaţie
Totul este unificat prin fișa medicală digitală care trebuie să fie accesibilă din toate sistemele.
În concluzie, spitalul viitorului are mai puțin de-a face cu imaginea sa de clădire pe cât cu eficiența sa tehnică și funcțională și cu capacitatea sa de a se adapta la noile forme de îngrijire medicală.
Spitalul viitorului este spitalul momentului. Cu cât este mai adaptabil și mai flexibil, cu atât va putea răspunde mai bine noilor nevoi și astfel va fi mai pregătit pentru viitor.”
Mai multe despre Building HEALTH 2022 aici.
Foto© romaniaconstruieste.ro








