Bogdan Bălașa este Director General al HILS Development și a participat în calitate de Speaker în cadrul Building HOME International Good Living Forum 2022, care a avut loc pe 16 iunie la JW Marriott Bucharest Grand Hotel, cu tema „Building HOME Identity”.
Dezvoltatorul se adresează segmentului de middle market. Ansamblul HILS Pallady a fost desemnat de către imobiliare.ro cel mai bun ansamblu rezidențial în 2021 pentru acest segment. Actualmente compania gestionează 3 proiecte cu aproximativ 3.300 apartamente. Se urmărește construirea nu doar de ansambluri rezidențiale, ci de comunități, ele fiind cele care vor da identitatea acestor ansambluri. HILS Pallady a reușit acest deziderat, fiind primul proiect mixed-use al dezvoltatorului, care include un business center și diferite servicii pentru locuitorii ansamblului și pentru cei din zonele de proximitate. Aici este prevăzută și o clinică medicală cu facilități pentru locatarii complexului, un mini market de proximitate, o cafenea – toate acestea contribuind la îmbunătățirea standardului de viață al locuitorilor.
Dezvoltatorul are un departament intern de dezvoltare și research, care încă dinainte de a achiziționa un teren planifică întreaga dezvoltare, oferind astfel clienților un ansamblu cât mai armonios.
Piața imobiliară actuală se confruntă cu provocări: vânzările au scăzut în mod clar, totuși paradoxal prețurile au crescut din cauza inflației, a creșterii prețurilor la materialele de construcție, dar și a faptului că în București încă nu există o predictibilitate a autorizării ansamblurilor rezidențiale – toate PUZ-urile de sector sunt anulate, PUG-ul Bucureștiului e neactualizat, ceea ce duce la mai puține unități imobiliare care sunt autorizate și, implicit, o presiune pe prețul acestora.
Față de situația din alte capitale europene, în București achiziția unui apartament este încă foarte accesibilă, fiind nevoie de 10 ani în medie pentru achiziționarea unei locuințe la un preț mediu, în timp ce în alte capitale durata de achiziție e în jur de 14-17 ani. Există și un deficit pe piața locuințelor de calitate, 90% din stocul de locuințe din capitală fiind construite înainte de 1989. În București avem cea mai mică suprafață locativă pe cap de locuitor, iar oamenii tind din ce în ce mai mult să caute un confort rezidențial mai mare, mulți dorind să locuiască în ansambluri rezidențiale noi ce respectă standardele actuale.
Identitatea este reprezentată și generată de comunitate. Atunci când planifică un ansamblu rezidențial, dezvoltatorii trebuie să se gândească la modul în care comunitatea care se va coagula acolo va trăi în acel spațiu, cu armonizarea tuturor elementelor importante precum spațiile verzi, intrările în scară, distanțele dintre clădiri etc., pentru un confort general sporit. De asemenea, e foarte important să se țină cont de feedback-urile oferite de comunitate. Dacă în anii 1990 dialogul în cadrul comunității se făcea la avizierul blocului, unde administratorul nota câteva idei din partea locatarilor și se făceau ședințe lunare în care se discutau problemele respectivei comunități, acum există grupuri în social media unde locatarii își exprimă nemulțumirile și dorințele, iar dezvoltatorii sunt datori să extragă din aceste idei învățăminte despre cum să îmbunătățească constant proiectele pe care le creează.
Compania are un departament intern de facility management care se ocupă de administrarea ansamblurilor rezidențiale, iar acest lucru oferă clienților un sentiment de siguranță pe parcursul utilizării complexului rezidențial. Cel puțin pe o perioadă de 3-5 ani după finalizarea unui complex rezidențial, acest departament continuă să se ocupe de administrare (nu property management, ci facility management). Ulterior, asociația de proprietari formată din locatarii respectivului complex rezidențial poate decide dacă pe viitor mai dorește să colaboreze cu acest serviciu al dezvoltatorului sau cu o altă firmă de profil, față de care acest departament intern oferă totuși costuri mai bune.
Foto© romaniaconstruieste.ro